Mic02

Waar let je op als je zangles wilt nemen?

Een interessante vraag. Het beroep van zangcoach is een vrij beroep, dus in principe mag iedereen het beroep uitoefenen. Echter niet iedereen heeft kennis van zangdidactiek en -pedagogiek. Dit is een punt waarop een goede zangcoach zich kan onderscheiden van een minder goede. Een punt om op te letten dus. Laten we beginnen met een vraagstelling die ik onlangs kreeg: “Is een goede zanger(es) per definitie ook een goede zangcoach?” Zou kunnen, maar het wil niet perse zeggen dat hij/zij het goed kan aanleren. Het talent hebben om goed te zingen is niet hetzelfde als het talent hebben om iemand beter te leren zingen. Een zangcoach zal ook over een gedegen anatomische & fysiologische kennis dienen te beschikken. Andersom dient een goede zangcoach natuurlijk zelf wel op een goede manier te zingen. En hierin is het woord goed natuurlijk in zekere zin subjectief. Maar zangtechnisch gezien doel ik hier op bijvoorbeeld openheid in de stem, intonatie, eigen geluid, interpretatie en stijl eigen kenmerken toepassen van de muziek die hij/zij zingt.
Nog een statement wat ik las: “Niet alle zangers kunnen zangcoaches worden. Alle zangcoaches kunnen wel zangers zijn of worden” (Bron: The Four Pillars of Singing). Als je het echt letterlijk bekijkt zijn zangers meer uitvoerend bezig ook als performer. Dat vergt andere vaardigheden dan lesgeven en is dus als het vergelijken van appels met peren. Zelf geloof ik wel dat alle zangcoaches zelf zouden moeten zingen. Al is het alleen maar om het voordeel te hebben om zelf beter de fysiologische sensaties van het zingen te ondervinden en te analyseren. Wat weer helpt om bepaalde aspecten van het zingen beter over te brengen aan de studenten.

Stof tot nadenken. Zeker wanneer je weloverwogen een keuze wilt maken bij wie je zangles wilt gaan volgen. Hieronder nog een paar concrete tips die je daarbij kunnen helpen:
– Neem bij meerdere zangcoaches een proefles, zodat je je kunt oriënteren welke zangcoach het best bij jou past.

– Welke achtergrond en opleiding(en) heeft de zangcoach?

– Wordt er rekening gehouden met verschillende leerstijlen?

– Prijs/kwaliteit; wat heeft de zangcoach te bieden? Blijft hij / zij op de hoogte van de (laatste) ontwikkelingen binnen het vakgebied? En neemt hij/zij cursussen, masterclasses op gebied van verschillende zangmethodieken?

– Zingt de zangcoach zelf ook nog regelmatig in het openbaar? Laat je daarbij niet beïnvloedden door zijn / haar stijl. Dat zegt in principe niets over zijn / haar coaching, maar meer over een persoonlijke smaak als zanger(es).

– Voldoet de zangles aan je verwachtingen, sluit het aan bij je doelstellingen?

– Weet de zangcoach de complexiteit van het zanginstrument zo te verwoorden, dat jij als leerling het begrijpt?

Succes met je zoektocht en zing ze!